تبلیغات
دبستان شهید ابراهیمی دره بید - روشهای مطالعه بهتر
 
دبستان شهید ابراهیمی دره بید
                                                        
درباره وبلاگ

مدرسه قطعه ای از بهشت است که خدا به زمین بخشیده است و معلم پارچه زربافتی است با تار محبت و پود علم. معلمی هنر است , معلمی عشقی است الهی و آسمانی , تا خدا بوده و هست , معلم بوده و هست .
از همکاران گرامی که در مدیریت وبلاگ تمام تلاش خود را بکار گرفته اند کمال تشکر را می نمایم
مدیر وبلاگ : حمید سپیانی
نظرسنجی
نظر شما در رابطه با وب سایت دبستان شهیدابراهیمی دره بید چیست ؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
*** ***
دوشنبه 26 آبان 1393 :: نویسنده : حمید سپیانی
از آنجا كه یادگیری هدفمنداز اهمیت بسزایی برخوردار است تحلیل یادگیری یكی از موضوعات اساسی در روانشناسی است. امروزه در جوامع مختلف برای تشخیص پیشرفت در مسایل گوناگون ازامتحان به عنوان مناسب ترین وسیله سنجش و اندازه گیری استفاده می شوداما در بیشتر مواقع لفظ امتحان: مدرسه , معلم و در واقع گروه دانش آموزان را به ذهن متبادر می سازد. هر چند این سنجش به شیوه های مختلف به عمل می آید اما نكته مهم این است كه امتحان غالبا با اضطراب و تشویش همراه است و این مسئله در بین دانش آموزان بیشتر به چشم می خورد.به طوری كه كمتر دانش اموزی است از این مسئله رنج نبرد.اضطراب امتحان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد:ازجمله توانایی ذهنی دانش آموز، مسائل خانوادگی ، عدم یادگیری درست مطالب درسی ، بی توجهی به سخنان معلم در كلاس و مسئله مهم ندانستن "روش درست خواندن و یادگیری مطالب كتابهای درسی "  كه مجموعه این موارد و یا تنهایك مورد از اینها می تواند باعث اضطراب و عدم موفقیت در امتحان گردد.

باتوجه به اینكه كه فصل تحصیل دانش آموزان شروع شده است بر آن شدیم نكاتی راجع به یكی از روشهای مطالعه كتابهای درسی كه بر حسب تجربه از مفید ترین شیوه های مطالعه كتابهای درسی می باشدیادآوری نماییم تا بلكه بتواند به دانش آموزان در استفاده بهینه از وقت و همچنین موفقیت بیشتر و كاهش اضطراب كمكی كرده باشیم. در این نوشتار بدون هیچ توضیح نظری اضافه ، روش" پخبا ( پ خ ب ا " برای خواندن و مطالعه مطالب كتابهای درسی ارائه می گردد كه به نظر می رسد شیوه موثری برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ كردن مفاهیم و اطلاعات كلیدی است. "پخبا" برگرفته از نخستین حرف نام هریك از مراحل چهارگانه در مطالعه كتابهای درسی  است:

مطالب بیشتر در ادامه مطلب

)پیشخوانی  2)خواندن 3)به خود پس دادن 4)آزمون

 

1- مرحله پ ( پیشخوانی ):

 در این مرحله نخست به مرور كلی فصل معینی از كتاب می پردازید تا با موضوعات كلی مورد بحث آشنا شوید . برای این منظور فهرست مطالب فصل رادقیقاً خوانده به خاطر بسپارید. سپس مطالب فصل را مرور كنید كه طی آن ، عناوین بخشهای اصلی و فرعی فصل را مورد توجه قرار دهید ، و تصاویر و نمودارها را از نظر بگذرانید. مهمترین نكته در مرحله پیشخوانی این است كه پس از مرور مطالب فصل ، چكیده اولیه یا پایانی فصل را ( در صورت وجود ) با دقت مطالعه كنید و روی هر یك از نكاتی كه در آن آمده تامل كنید . در این مرحله ممكن است ،‌ سئوالهایی به ذهنتان خطور كند انها را در برگه ای یا حاشیه كتاب یادداشت نمایید تا پس از خواندن متن كامل فصل بتوانید به آنها پاسخ دهید. این مرحله ، تصویر كلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن به دست می دهد.كه در درك درست مطالب بعدی به شما كمك می كند زیرا شما یك تصویر كلی از مطلبی كه می خواهید بخوانید در ذهن خواهید داشت و با مسائل نامفهوم و ناشناخته روبرو نمی شویید.پیشخوانی مانند چراغی است كه به شما در تاریكی(بخش های مختلف هر فصل) كمك می كند. اگر در مطالعه كتب درسی پیش خوانی را نداشته باشید قطعا بدون چراغ وارد تاریكی شده اید. مثالی آورده می شود تا مطالب بیشتر فهمیده شوند .یك درخت را در نظر بگیرید اگر به شما بگویند درخت را نگاه كنید شما ابتدا كل درخت را نگاه می كنید و پس از آن است كه به نگاه كردن به شاخه ها و برگ های درخت می پردازید. مطالعه كتابهای درسی درست همانند این مثال است پیشخوانی همان نگاه كلی می باشد. در روانشناسی به این شیوه، روش گشتالتی  می گویند.

2 - مرحله خ ( خواندن )

حال كه مرحله اول را با موفقیت پشت سر گذاشتید در گام دوم ، مطالب هر بخش از فصل را برای آگاهی از معنی آن با دقت و حوصله ( نه شتابزده ) بخوانید و ضمن خواندن ، سعی كنید به سئوالهایی كه در مرحله اول برای شما پیش آمده بود ، پاسخ دهید . در باره مطالبی كه می خوانید تامل كنید و بكوشید بین این مطالب و اطلاعات قبلی خود ارتباط بر قرار كنید . می توانید زیر واژه ها یا عبارات كلیدی خط بكشید( البته برخی از دانش اموزان بدون توجه به اهمیت مطلب زیر هر جمله یا كلمه ای را خط می كشند كه این از موانع یادگیری است و باعث عدم تمركز و ندیدن مطالب مهم می شودكه بهتر است از آن پرهیز كنید).بنابراین باید مطالب مشخص شده از10 تا 15 درصد متن تجاوز نكند. اگر مقصود از خط كشیدن زیر مطالب ، مشخص كردن واژه ها یا عبارات كلیدی برای مرور بعدی باشد ، خط كشیدن زیادی زیر مطالب ، مغایر با چنین هدفی است. تا وقتی تمام مطالب بخش معینی را نخوانده اید یا با همه مفاهیم كلیدی آشنا نشده اید و اهمیت نسبی آنها را ارزیابی نكرده اید ، یادداشت بر ندارید. ضمنا تا مبحثی را فرا نگرفتید به مباحث بعدی مراجعه نكنید زیرامطالب كتابهای درسی در بیشترموارد با هم ارتباط منطقی و معنایی دارند و فهم دروس آغازین در فهم دروس بعدی نقش موثر دارند. نكته ای كه باید یه آن اشاره شود درباره چگونه خواندن است . سعی كنید مطالب را تنها با چشم بخوانید و از لب خوانی بپرهیزید تا هم سرعت مطالعه شما بیشتر باشد و هم تمركز بر مطلب داشته باشید . حتی خستگی شما نیز به حداقل خواهد رسید.  زیر لب خواندن را برای مرحله بعدی بگذارید.

3 - مرحله ب ( به خود پس دادن )

پس از خواندن هر بخش ، سعی كنید مفاهیم اصلی را به خاطر آورید و اطلاعات را از حفظ با خود بگوئید . مفاهیم را به زبان خود بازگو كنید و برای اطمینان از یادگیری خود اطلاعات را ترجیحا با صدای بلند ( و اگر تنها نیستید ، زیر لب ) تكرار كنید . مطالبی را كه به یاد می آورید با متن كتاب تطبیق دهید تا مطمئن شوید كه آنها را كامل و درست حفظ كرده اید. اگر در یادآوری با مشكل مواجه شدید از كتاب كمك بگیرید و آن قسمت را مجددا بخوانید و بر روی آن تامل كنید.. به خود پس دادن مطلب كمك می كند كه به كمبود اطلاعات خود پی ببرید و آن را در ذهن خود سازماندهی كنید. پس از آنكه بخشی از فصل را به این شیوه مطالعه كردید ، به بخش بعدی بپردازید و دوباره مراحل خواندن و به خود پس دادن را تكرار كنید

4 - مرحله آ ( آزمون ) و مرور مطالب

پس از خواندن مطالب فصل باید به آزمون و مرور مطالب بپردازید . با مراجعه به یادداشتهایتان ، ببینید چه مقدار از مفاهیم اصلی را به یاد دارید. سعی كنید بفهمید چه پیوندی بین مطالب مختلف وجود دارد و این مطالب چگونه در فصل ، سازمان بندی شده اند. در مرحله آزمون ممكن است مجبور شوید فصل را ورق بزنید تا صحت مفاهیم و مطالب كلیدی حفظ شده را وارسی كنید در این مرحله باید چكیده فصل را بخوانید و ضمن آن جزئیات مربوط به هر یك از نكات چكیده را در نظر آورید. مرحله آزمون را هرگز به شب امتحان موكول نكنید . نخستین مرور، مطالب فصل باید بلافاصله پس از خواندن انجام شود.

پژوهشها حاكی از آن است كه روش پخبا روش بسیار مفیدی است و مسلما كارآمدتر از روش روخوانی ساده مطالب است . در این روش مخصوصا سه مرحله آغازین در یادگیری ماندگار نقش بسیار مهمی دارد. اختصاص بخشی از  زمان مطالعه به یاد آوری فعال مطالب نیز مهم است  بررسیها موید این نكته اند كه خواندن چكیده فصل بیش از مطالعه سراسر فصل ، كارآمدی دارد( خصوصا در كنكور). خواندن چكیده پیش از خواندن فصل ، چشم اندازی كلی از فصل فراهم می كند كه خواننده را در سازماندهی مطالب در حین خواندن مطالب فصل یاری می دهد. حتی اگر نخواهید روش پخبا را به طور كامل دنبال كنید بهتر است از فواید به خود پس دادن مطلب و نیز مطالعه چكیده فصل پیش از خواندن مطالب فصل ، غفلت نورزید.

اگر می خواهید اضطراب نداشته باشید این نكات را فراموش نكنید.

 در هر كاری به خدا توكل كنید كه " الا بذكر الله تطمئن القلوب " .قبل از هر چیز توكل به خدا را فراموش نكنید.

1) برای اینكه مطالبی در ذهن بماند باید سازمان بندی شود - با مطالب قبلی پیوند زده شود - تكرار شود ـ به خود پس داده شود - خلاصه بندی و یادداشت گردد. و مجددا یادآوری گردد.

2) هرگز مطالب را انباشته نكنید و جزئ دانش آموزان شب امتحانی نباشید.

3) درباره خواندن و یادسپاری دروس مختلف با معلم مربوطه آن درس مشورت نمایید.

4) اعتماد به نفس داشته باشید این امتحان را مانند سایر امتحان های كلاسی به حساب آورید.

5) اگر درس را درست مطالعه كرده اید دیگر نباید اضطراب و تشویشی داشته باشید .

6) در مكانی كه درس می خوانید كارهای دیگر از قبیل نگاه كردن به تلویزیون و روزنامه خواندن را انجام ندهید. به طوری كه با نشستن در آن مكان انگیزه ای غیر از درس خواندن نداشته باشید.

7) سوالات گذشته راجع به درس امتحان به شما كمك می كند. آنها را پس از خواندن هر فصل كه به آن اشاره رفت پاسخ دهید.

8)هرچند زمان درس خواندن بستگی به شیوه مطالعه شما بستگی دارد اما پیشنهاد می شود صبح ها و آخر شب را به مطالعه بپردازید.

9)استراحت در فواصل زمانی معین را فراموش نكنید.

10) چند ساعت قبل از امتحان هرگز مطالعه نكنید تا مضطرب نشوید . زیرا چنین مطالعاتی شتابزده هستند و یادگیری در آن ضعیف است.

11)قبل از امتحان با دانش آموزانی كه تنها شب امتحان را به مطالعه پرداخته اند هم صحبت نشوید زیراآنها مضطربندو اضطراب آنها به شما هم سرایت خواهد كرد.

والدین دانش آموزان واولیائ مدارس باید شرایط را آنچنان مهیا سازند كه دانش آموزان بدون دلهره و ترس در جلسه امتحان حضور یابند.





نوع مطلب :
برچسب ها : ونه مطالعه کنیم، مطالعه هدفمند، پیشخوانی، خواندن، اطلاعات، فاهیم،
لینک های مرتبط :




شنبه 23 اردیبهشت 1396 11:27 ق.ظ
Hello! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked
hard on. Any tips?
جمعه 25 فروردین 1396 06:10 ق.ظ
I read this piece of writing fully regarding the difference of most up-to-date and preceding technologies, it's
amazing article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر